Siksi Edgar Allan Poen tuotannosta mainitaan yleensä vain ne muutamat kertomukset
Poe, Edgar, Allan, Kootut kertomukset, s. 1028, Teos 2017
Ackroyd, Peter,
Edgar Allan Poe: Lyhyt elämä, s. 175, Atena 2008
Viimeinkin
ymmärrän, miksi Edgar Allan Poen (1809-1849) tuotannosta hehkutetaan
yleensä vain kourallista novelleja, ja ennen kaikkea yhtä runoa. Syynä on se,
että kirjailijan muu tuotanto on lievästi sanottuna kakkos- ja jopa
kolmoslaatua. Runouden osalta kruununjalokivi on eeppinen runo Korppi
(The Raven), joka on edelleen yhtä tuore kuin vuonna 1845. Novelleista
kannattaa tietää sellaiset kuin Kuningas Rutto (King Pest), Ligeia
(Ligeia), Usherin talon tuho (The Fall of the House of Usher), William
Wilson (William Wilson), Punaisen surman naamionäytelmä (The Masque
of the Red Death), Kielivä sydän (The Tell-Tale Heart), Kultakuoriainen
(The Gold-Bug) ja viimeisenä Kuilu ja heiluri (The Pit and the
Pendulum). Siinäpä se sitten onkin.
Luin
yleissivistykseksi ja mielenkiinnosta Peter Ackroydin lyhyen elämäkerran
Poesta. Tällöin kirjailijan tekstien melankolisuus ja syyt kuoleman alituiseen
käsittelyyn käyvät ymmärrettävämmiksi. Poe eli koko ikänsä köyhänä, ja menetti
ison joukon läheisiään kuolemalle. Jatkuvan taloudellisen ahdingon syynä voi
pitää Poen omaa luonteenlaatua, ja toisaalta lukuisat kuolemat lähipiirissä
jättävät jäljen kehen tahansa. Poe itse kuoli vain 40-vuotiaana, ilmeisesti
aivotulehdukseen alkoholismin avustuksella.
Poen tuotantoon
mahtuu myös yksi julkaistu romaani Arthur Gordon Pymin selonteko (The
Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket), mutta muuten Poe muistetaan
novellien kirjoittajana. Valittu tyylilaji johtunee osittain kirjailijansa
levottomasta luonteesta, ja tämä on edelleen havaittavissa myös novellien
rakenteessa. Aiheet ovat yleensä vain lyhyitä välähdyksiä jostakin tietystä
tilanteesta, ja tarina loppuu yhtä äkisti kuin on alkanutkin. Monestakin Poen
novellista olisi saanut aikaan kutkuttavan kauhuromaanin, jos kirjailija olisi
malttanut miettiä ja laajentaa hyvää ideaansa kaikessa rauhassa.
Oma lukunsa
novellituotannossa ovat satiirit, joissa tunnutaan viittaavan johonkin
kirjoitusaikana ajankohtaiseen päivänpoliittiseen asiaan Yhdysvaltain
itärannikolla 1800-luvun alkuvuosikymmeninä. Poe ei useinkaan ole millään
tavalla selventänyt omia viittauksiaan, mikä on johtanut myöhemmissä
laitoksissa merkittävään määrään erilaisia alaviitteitä, eivätkä kaikki
nokkelat sutkaukset ja tölväisyt ole siltikään enää tiedossa. Näin ollen tietty
osuus Poen tuotannon ymmärryksestä on kadonnut historian hämärään.
2000-luvun
lukijalle melkein 200 vuotta vanhojen tekstien arvo muutamien harvojen helmien
ohella on se, että Poe on toiminut innoittajana monelle myöhemmälle
kirjailijalle. Tunnetuin lienee Sir Arthur Conan Doyle (1859-1930), joka
hioi Poen salapoliisitarinoiden siemenet aivan toisen luokan loistoon Sherlock
Holmes -tarinoillaan. Jos tämä puoli Poen tuotannosta kiinnostaa, kannattaa
lukaista novellit Rue Morguen murhat (The Murders in the Rue Morgue), Marie
Roget’n mysteeri (The Mystery of Marie Roget) ja Anastettu kirje (The Purloined
Letter).
Jaana Kapari-Jatta on tehnyt kääntäjänä erittäin hyvää työtä, sillä varsinaisten käännöksien ohella mukana on juurikin niitä selventäviä alaviitteitä, joiden avulla ainakin suurin osa kirjailijan viittauksista ja innoituksista käy ilmi myös nykyajan lukijalle. Lyöntivirheitä huomasin muutaman, mikä on melkoisen hyvä suoritus yli 1000-sivuisessa teoksessa. Kokoelmassa ovat mukana kaikki Poen 66 julkaistua kertomusta.
Comments
Post a Comment